Psiho

De ce ne blocam? Cum functioneaza panica?

De cate ori n-ati zis sau n-ati auzit zicandu-se m-am blocat si n-am stiu ce sa mai fac. M-am panicat si n-am mai stiu sa raspund. Stiam, dar am ratat examenul pentru m-am pierdut.
Malcolm Gladwell in cartea Ce a vazut cainele are o povestioara interesanta despre ce se intampla in creierasul nostru atunci cand ne blocam si ce se intampla cand ne panicam, pentru ca intr-adevar cele doua functioneaza in mod absolut diferit.

„Blocajul e un termen vag si cu multiple sensuri, dar descrie un tip foarte precis de esec. De exemplu, psihologii folosesc un joc video primitiv pentru a testa capacitatile motorii. Va aseaza in fata unui computer, pe al carui monitor sunt afisate patru casete in sir, tastatura avand si ea patru butoane, unul pentru fiecare caseta. Rand pe rand, pe casete incep sa apara x-uri, dumneavoastra fiind solicitati sa apasati pe butonul corespunzator. Potrivit cercetarilor facute de David Willingham, psiholog la universitatea din Virginia, daca subiectului i se spune dinainte in ce ordine vor aparea x-urile, rezultatele sale se imbunatatesc considerabil. Veti juca cu multa grija cateva runde, pana va prindeti care e ordinea, asa veti merge din ce in ce mai repede.

Willingham numeste asta invatare explicita. Dar sa presupunem ca dumneavoastra, subiectului nu vi se spune ca x-urile apar intr-o ordine anume si ca, desi jucati de ceva vreme, inca nu v-ati dat seama ca exista un tipar. Viteza de joc se va imbunatati oricum, fiind veti invata ordinea inconstient. Willingham numeste asta invatare implicitaadica un tip de invatare care are loc in afare sferei constiente. Aceste doua sisteme de invatare sunt distincte, avand loc in zone diferite ale creierului.

„Panica si blocajul se deosebesc fundamental. Blocajul inseamna ca gandesti prea mult. Panica face sa nu gandesti suficient. Blocajul survine atunci cand iti pierzi instinctele. Panica le reactiveaza violent. Poate ca par similare, dar sunt, de fapt complet diferite.”

Practic, in viata de zi cu zi blocajul se instaleaza astfel: am vazut la TV, am auzit la radio, am citit din surse de incredere n informatii despre Covid-19, stiu ce trebuie sa fac ca sa ma protejez pe mine si pe cei din jur, insa cand un meltean tuseste in directia mea m-am pierdut. Ma gandesc la ce trebuie sa fac imediat si actiunile mele sunt haotice.

Blocajul se vede foarte bine si in cazul elevilor extrem de silitori. Ei invata si invata si invata, iar cand dau de o mica piedica, gen profesorul formuleaza altfel decat se asteptau ei, intrebarea, puf! Incearca sa acceseze din memorie niste informatii, insa tot ce reusesc este o fastaceala. Se gandesc prea mult la ce si cum sa raspunda, incat nu pot duce la capat raspunsul.

Un alt exemplu de blocaj, un inotator experimentat poate fi destabilizat usor de un factor de mediu, sa zicem un val urias, apoi cu toate ca stie mult prea bine ce are de facut, mintea lui intra intr-un vartej care il face sa se gandeasca prea mult la ceea ce are de facut pana isi pierde orice instinct si moare inecat.

La polul opus apare panica. Atunci cand nu mai gandim si mergem doar pe instinct, instinctul ne poate insela. Este ceea ce se intampla in cazul unui accident auto. Soferul pur si simplu pare sa nu stie ce are de facut cu toate ca are in spate jde mii de km. Acele trageri bruste de volan sunt rezultatul panicii. El nu mai gandeste deloc, doar actioneaza.

S-ar putea sa-ti placa si...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *